מהן שיטת הבישול הטובות ביותר להכנת מזון תינוקות תוצרת הבית?

בעת הכניסה לעולם של אוכל מוצק לתינוקות, אחת השאלות שלרוב נשאלות היא: " איך אני יכולה לבשל את המאכלים השונים עבור תינוקי, כך שישמר הטעם ומרבית הערכים התזונתיים?"

ישנן מספר דרכים על מנת לבשל מאכלים תוצרת הבית עבור תינוקך, דף זה יעסוק בדרכים היעילות ביותר של בישול, עבור פירות, ירקות ובשר.

בישול פירות וירקות תוצרת הבית

אפייה, צליה ואידוי הן השיטות המועדפות בעת בישול מזון לתינוקות תוצרת הבית, ולמעשה, עבור כל מאכל.
השיטה השנייה הטובה ביותר היא בישול בסיר עם מים.

מזונות כגון בטטה, תפוח אדמה, גזר, צנון, קישואים, אפרסקים, אגסים מאוד טעימים כאשר אופים אותם.

ממליצים לבשל את כל הפירות לתינוקות שמתחת לגין 8 חודשים, (פרט מבננה ואבוקדו, שיכולים להינתן טריים). המלצה זו חשובה בעיקר לתינוקות שהתחילו טעימות בגיל 4 חודשים, בישול פרות הוא רעיון ממש טוב עבור תינוקך. הבישול בעצם גורם לריכוך הפרי ולפירוקו, וכך מאפשר עיכול קל יותר לבטן של תינוקך. תינוק גדול יותר יהיה מסוגל להתמודד היטב עם הסיבים והסוכרים של פירות טריים מאשר תינוק קטן יותר שרק התחיל להיחשף למזון מוצק.
החל מגיל 6 חודשים הפעילי שיקול דעת בעת מתן המזון, כטעימה וגם כארוחה, כיוון שישנם תינוקות שאכן בשלים לאכול פירות טריים.

בישול בשר כמזון לתינוקך

אפייה היא השיטה המועדפת ביותר אשר שומרת על הערכים התזונתיים של הבשר. בדרך כלל, בהכנת מחיות של הבשר, מומלץ להשתמש במים רתוחים חדשים ולא במיצי הבישול, היות ולפעמים זה עלול להפוך את הטעם של הבשר לחזק מדי עבור תינוקך. בעת החשיפה לבשר, את יכולה להוסיף מחית של פירות או ירקות, שהיא דרך מצויינת להכיר לתינוקך מזון חדש עם טעם מוכר יחסית.

השימוש בסיר חרס או סיר בישול איטי לבישול בשר עבור תינוקך, הוא דרך נפלאה לשלב טעמים בסיר אחד ובכך להפוך את הארוחה למגוונת יותר. את יכולה להכניס מה שאת רוצה לתוך הסיר חרס ביחד עם הבשר.

מתכון פשוט טעים

3 פרוסות חזה עוף חתוך לקוביות

3-4 גזרים מקולפים וחתוכים לקוביות

1 בצל חתוך לקוביות

וכל מיני ירקות אחרים מקולפים חתוכים לקוביות

להכניס הכל לסיר ביחד עם 4-5 כוסות מים ותבלינים על פי בחירתך.

לבשל על אש נמוכה במשך 6-8 שעות ולבסוף תקבלי ארוחה טעימה, טובה ומזינה.

* לצמחונים וטבעונים אפשר להחליף את חתיכות העוף בחתיכות טופו או בכל תחליף אחר.

אם את מבשלת בסיר חרס או בסיר בישול איטי, בשר בנוזלים, אל תשפכי את הנוזל, הוא מכיל רכיבים תזונתיים חשובים, את יכולה להשתמש בו ב"ארוחה" או להקפיא חלק ממנו במגשי הקוביות (מעבר לכתבה: הכנת מחיות ואחסונם) .

לגבי מיקרוגל, ניתן להכין ולבשל בו בשר עבור תינוקך, אך עדיף שזו תהיה האפשרות האחרונה שלך. אפייה ואידוי הם שיטות הבישול הטובות ביותר לשמירה על כמות רכיבים תזונתיים אופטימאלית.

שיטות בישול מזון

להלן תיאור כללי של השיטות השונות של בישול מזון, וכיצד זה משפיע על הערכים התזונתיים, תיאורים אלו מכסים את כל צורות הבישול:

אידוי

אחת מהשיטות המועדפות עלי ביותר של בישול. לפי שיטה זו יש אובדן מינימאלי של רכיבים תזונתיים. במים שנשארו ניתן להשתמש בהכנת המחיות.

ככל שכל סוג של מזון נחשף לטמפרטורות גבוהות ונמצא בתוך מים, כך אובדן הרכיבים התזונתיים גבוה יותר. (האם את יכולה לדמיין את ההפסד התזונתי במזון לתינוקות מסחרי, הרי הם מבושלים בטמפרטורות גבוהות כדי לעזור להאריך את חי המדף?) אידוי כשיטת מזון עוזר לשמור על הרמות של ויטמינים אשר מסיסים במים. ויטמין C לדוגמה הוא מסיס במים והוא חשוב מאוד, בין היתר הוא מסייע לספיגת ברזל בגוף. אידוי מאפשר למזון להיות מוקף באדים ולא ספוגים במים.

בישול בסיר מים

רצוי להגביל את כמות המים על ידי שימוש בכמות הדרושה של מים לבישול  בהתאם לסוג המזון ובהתאם לזמן הנדרש לבישולו וכך להקטין את אובדן הרכיבים המזינים (היות וישנם ויטמינים ומינרלים שמסיסים במים). במים שנשארו ניתן להשתמש להכנת המחיות.

אפייה

בישול בחום יבש בתנור. יתרון – ניתן לבשל כמויות גדולות של מזון ביחד, ויש אובדן מינמאלי של רכיבים מזינים. כמו כן, המזון קל לעיכול עבור תינוקך.

בישול במיקרוגל

היות והחימום לא מבשל את האוכל בצורה שווה, עדיף לבשל בכמויות קטנות, ישנם מזונות שעלולים לאבד מהערכים התזונתיים שלהם בחימום גבוה למשך זמן. באופן כללי הטעם והערכים התזונתיים של רוב הירקות נשמרים טוב בהשוואה לשיטות האחרות.

את יכולה להשתמש במיקרוגל לבישול, אם את מעדיפה. חסרון נוסף בבישול במיקרוגל הוא שלא ניתן לבשל סוגים שונים של מזון, היות ולכל מזון יש הנחיות בישול אחרות מבחינת זמן ועוצמת החום. כמו כן, אנשים רבים מוצאים כי השימוש במיקרוגל הוא לא בריא ועלול להיות מסוכן.

כמות הרכיבים התזונתיים שנהרסים על ידי המיקרוגל משתנה בהתאם לסוג המזון שאת מבשלת. ישנם רכיבים תזונתיים שנשמרים טוב יותר בעת בישול במיקרוגל מאשר שימוש באידוי או בישול. תמיד מומלץ לבדוק האם ניתן לבשל את המזון במיקרוגל לפני השימוש בו.

כמו כן, שימוש במיקרוגל עבור פעולה קצרה, כגון: הפשרה או חימום המזון, יכול להיות אידיאלי כאשר האוכל קר מדי או הופשר מהמקפיא.

בישול בסיר לחץ

בשיטה זו אין הרבה איבוד של ערכים תזונתיים, מאחר ומשתמשים במעט מים.

טיגון

עדיף רק במידת הצורך. טיגון רדוד הוא הרבה יותר טוב מטיגון עמוק. טיגון עמוק בטמפרטורה גבוהה יכול לייצר כימיקלים רעילים שלא בריאים עבור תינוקך וגם עבורך. רצוי מאוד להימנע משימוש חוזר בשמן המטוגן. כמו כן, עדיף לטגן קלות בכמות קטנה של שמן שמיועד לטיגון (יש היום היצע גבוה של שמנים, חשוב לקרוא את ההתוויה שלו לגבי טיגון).

צלייה

בשיטה זו, אם האוכל נשרף מהגחלים ומהאש, מומלץ לא לתת. ישנם מחקרים רבים בנושא שאומרים שהחלק השרוף יכול לגרום להשפעה מסרטנת.
עדיף לתת מאכלי גריל לתינוקות ולילדים קטנים לעיתים בלבד ולא כדרך קבע.

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *