קורע לב כאשר לתינוקך יש עצירות

לתינוקך לא הייתה פעולת מעיים במשך 3 ימים או יותר – האם זה נורמלי או האם זה נחשב לעצירות? תנועות המעיים התכופות של תינוקך הן קשות ויבשות – האם זה נורמלי או האם זה נחשב לעצירות? מצאי את התשובות לשאלות אלו, ולמדי על כל נושא העצירויות אצל תינוקות.

ישנם גורמים רבים אשר גורמים לעצירויות אצל תינוקות. אחד הגורמים הנפוצים ביותר אשר גורמים לעצירויות הוא שלב המעבר למזון מוצק.

סיבות נפוצות של עצירות אצל תינוקות הן:

  • מעבר למזון מוצק – תינוקות יונקים עלולים להיות יותר מועדים לעצירויות כאשר הם מתחילים לאכול מזון מוצק, זאת משום שהבטן שלהם רגילה לעבד בקלות וביעילות חלב אם.
  • תזונה דלה בסיבים תזונתיים.
  • תזונה מופרזת של מוצרי חלב (יוגורט, גבינות, חלב).
  • מזונות כגון: בננות, רסק תפוחים, דגנים, לחמים, פסטה ותפוח אדמה עשויים לתרום או לגרום לעצירות. (למרות שאלו מזונות חיוניים).

 בדרך כלל שינוי בתזונה מקל על תינוק עם עצירות.

נכון להיום מגדירים עצירות באם תינוקך לא עשה צרכים במשך 7 ימים או יותר. באם תלכי לרופא ילדים לפני כן, הוא יגיד לך לחכות עוד כמה ימים ואז לשוב אליו. הסיבה העיקרית נובעת מכך שלכל תינוק מערכת עיכול שפועלת אחרת, ובממוצע עשיית צרכים פעם ב 7 ימים נחשבת למערכת עיכול תקינה ללא כל צורך בהתערבות רופא מטפל.

עצירויות וההבדל בין חלב אם לפורמולה

בעת המעבר למזון מוצק, תינוקות יונקים עלולים להיות חשופים יותר לעצירויות, ואילו תינוקות הניזונים מפורמולה אינם חשופים באותה המידה. תינוקות בהנקה מאלה סובלים מעצירויות לעיתים רחוקות, מכיוון שכמעט 100% מחלב האם מתעכלים לגמרי ומנוצלים על ידי הגוף ההולך וגדל של תינוקך. חלב אם משאיר מעט מאוד "שאריות" אשר עלולות לגרום לעצירויות.

תינוקות שניזונים מפורמולה נוטים לעצירויות לעיתים קרובות מאשר תינוקות יונקים. בנגידו לחלב אם, פורמולה אינה מתעכלת בקלות וגם לא נספגת לחלוטין, כך שיוצא שלא כל הרכיבים מנוצלים כראוי על ידי הגוף של תינוקך. במערכת העיכול נשארות "שאריות" אשר גורמות לעצירויות.

העצות הבאות יכולות לעזור לתינוקך בעת עצירות

תרגילים להקל על עצירויות:

  • עיסוי בטן – לעסות בעדינות ולשפשף את בטנו של התינוק בכיוון השעון.
    הניחי את ידיך בטבורו של תינוקך, ועסי בצורה מעגלית, כך שאת מזיזה את היד שלך החוצה, הרחק ממרכז בטנו של תינוקך.
  • תנועת אופניים עם הרגליים – הניחי את תינוקך על הגב, והחזיקי את רגליו בתנוחה חצי מכופפת. בעדינות תתחילי להזיז את רגליו של תינוקך כאילו הוא רוכב על אופניים.
    את יכולה לשלב עיסוי בטן עם תנועת האופניים.
    תנועת האופניים יכולה להקל על תינוקך במצב של גזים.
  • אמבטיה חמה – ישנם אנשי מקצוע מעולם הרפואה, אשר ממליצים לעשות אמבטיה חמה כשיש עצירויות. המחשבה היא שזה עשוי לעזור להרגיע את התינוק "ולהזיז את הדברים" במערכת העיכול. בסוף המקלחת ניתן לעסות את הבטן בזמן שתינוקך מתייבש.

הקלה על עצירות אצל תינוקות מתחת לגיל 4 חודשים:

לתרגל כמה שיותר תרגילים במהלך היום. ניתן לתת ממש מעט של מיץ פרות מדולל, כגון: ענבים, שזיפים, או מיץ עגבניות. לתת פעם ביום בשעות הבוקר. (תמיד טוב להתייעץ עם רופא הילדים שלך לגבי ההתאמה של נוזלים חדשים כדי להקל על עצירות).

 

הקלה על עצירות אצל תינוקות החל מגיל 4 חודשים ומעלה:

הוספה של סיבים תזונתיים לתזונה של תינוקך עשויה לעזור ולהניע את מערכת העיכול. נסי מזונות בעלי רמת סיבים גבוהה כגון:

  •         משמש
  •         שזיפים מיובשים
  •         אפרסקים
  •         שזיפים
  •         אגסים
  •         אפונה
  •         תרד
  •         דגני שעורה או שיבולת שועל.

לתינוקות גדולים יותר שרק החלו לאכול מזון מוצק או כאשר תינוקך סובל מעצירות מומלץ להימנע ממתן מזונות כגון: דגני בוקר, אורז, רסק תפוחים ובננות, כל אלו עלולים להחמיר עצירות.

למה ניתן לתת מיץ פתוחים לתינוקך אבל לא רסק תפוחים כאשר תינוקך סובל מעצירות?

יש הבדל בכמות הסוכרים והפקטין במיץ תפוחים ברסק תפוחים.

מיץ תפוחים מכיל יותר סוכרים ונוזלים, וזה עוזר להקל על עצירות. לפעמים יש לו אף השפעה של שלשול קל שיכול לספק הקלה מהעצירות של תינוקך.

סרק תפוחים מכיל ריכוז פרי ברמה גבוהה, זה עשוי להכיל רמה גבוהה יותר של פקטין, שגורם להתמצקות של הצואה ולעיתים יכול להוביל לעצירות.

תפוחים מכילים פקטין, אשר מוסיפים נפח לצואה, ופעולתם מעודדת תנועת מעיים שעוזרת לטיהור מערכת העיכול. יש לתפוחים אמנם השפעה משלשלת, אך הוא משמש גם כדי לעזור לאנשים לחזור לתזונה רגילה לאחר שסבלו מהתקפים של שלשול.

הפקטין בסיבים של התפוח הוא כנראה הסיבה לכך שהתפוח גורם לפעילות מעיים. תחשבי על זה, תרופות פופולריות לשלשולים, מכילות בעצם פקטין במצב חמצון. כמו כן, דיאטנים רבים אומרים במשך עשרות שנים שהסיבים של הפקטין הכרחיים כדי למנוע עצירות ובכלל לעזור בניקיון מערכת העיכול. למרות שהסיבים יכולים לעזור למנוע עצירות על ידי פעולת מעיים, זה לא יקל במקרה של עצירות.

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *