האם תינוקך מוכן לטעימות ראשונות?

 ישנם סימנים רבים שעשויים להוביל אותך להאמין שתינוקך מוכן להתחיל את שלב הטעימות.  אבל איך בדיוק תדעי לזהות זאת? האם תינוקך הכפיל את משקל הלידה שלו? האם לתינוקך יש שליטה טובה בראש?

בסביבות גיל 3 חודשים או 4 חודשים את תתחילי להרגיש שתינוקך עשוי להזדקק למשהו יותר מפורמולה או חלב אם. אולי תינוקך מתחיל להתעורר לעיתים תכופות יותר בלילה או לאכול לעיתים קרובות יותר ממה שהוא רגיל, ואת תוהה האם מעבר בהדרגה למזון מוצק זה מה שתינוקך צריך.

העצה הטובה ביותר כאשר שוקלים להתחיל עם שלב הטעימות זה לצפות בתינוקך ולא בלוח השנה, זה עצה טובה גם לתינוק יונק וגם לתינוק שאוכל פורמולה. תעקבי אחרי סימני הרעב של תינוקך וכך לא תטעי בזיהוי.

קפיצות גדילה עלולות לבלבל עם נכונות למזונות מוצקים

קחי בחשבון שקפיצות גדילה מתרחשות בכמה מועדים, ובין גיל 3-4 חודשים מופיעה גם קפיצת גדילה. תינוקך עשוי להתחיל להתעורר לעיתים תכופות יותר בלילה להאכלה או להתחיל לאכול ללא הפסקה, כפי שעשה זאת בעבר כתינוק בן יומו. קפיצת גדילה בדרך כלל מהווה קפיצה בצריכת ההנקה או הפורמולה, וזה לא צריך להילקח כסימן לכך שתינוקך זקוק למזון מוצק כחלק מהתזונה שלו.

בתקופה זו את מספקת לתינוקך את הצרכים שלו בהגדלת הכמות של הפורמולה או בהארכת זמן החיבור בהנקה במקום להתחיל לתת מזון מוצק. תקופה זו יכולה לקחת שבוע או שניים, ובסיומה תינוקך יחזור לשגרת האכלה רגילה.

אז איך מבדילים בין קפיצת גדילה ומוכנות למזון מוצק?

 

הנה כמה סימנים שיכולים להצביע על כל שתינוקך מוכן למזונות מוצקים: 

  • היעלמות רפלקס הלשון המאפשרת לתינוקך לבלוע ולשתות את הנוזלים בקלות. אם רפלקס הדחיפה עדין קיים, תינוקך אינו יכול לבלוע את המחית והוא ידחוף את המזון החוצה עם הלשון. בארבעת החודשים הראשונים רפלקס הדחיפה מגן על התינוק מפני חנק. חומר יוצא דופן אשר ממוקם על הלשון, באופן
    אוטומטי ידחה החוצה מאשר להיכנס פנימה. בין גיל ארבעה לשישה חודשים הרפלקס הזה פוחת בהדרגה, ויש סיכוי שמזון שהוכנס לפה יגיע לבטן (זה גם השלב שבו תינוקות סרבני מוצץ מסכימים לקחת מוצץ).
  • היכולת של תינוקך לסמן לך מתי הוא שבע, כמו התרחקות בזמן הנקה או מהבקבוק. העובדה שתינוקך מסוגל לווסת את כמות המזון שהוא אוכל חשובה מאוד, וויסות נכון עוזר לתינוק להימנע מאכילת יתר, כשאנחנו חושבות שהוא עדין רעב.
  • היכולת לשבת ולהחזיק את הראש למעלה ללא תמיכה או עזרה.
  • תינוקך מתעניין במה שאת אוכלת. סימן זה אינו מוחלט כיוון שמגיל 4 חודשים תינוקות די מתעניינים לשים הכל בפה.
  • הכפלה של משקל לידה.

ה!

האם המעבר לאוכל מוצק ישפיע על הרגלי השינה של התינוק?

חלק מההורים מאמינים שאם הם יתחילו מוצקים מוקדם, אז התינוקות שלהם ישנו לילה שלם ורצוף. חשוב שתדעי, ככל שתינוקך גדל, דפוסי השינה שלו, כמו גם דפוסי האכילה שלו משתנים ללא הרף.

מתן אוכל מוצק לא מעיד על כך שתינוקך ישן לילה שלם, לעיתים כאשר הורים מתחילים לחשוף לאוכל מוצק, זה בערך הזמן הטבעי לתינוקך שמתחיל לישון לתקופה ארוכה יותר בכל פעם.
זוהי התקדמות אינטיאוטיבית אצל תינוקות לישון לילה שלם וזה לעיתים קרובות עולה בקנה אחד עם התוספת של חשיפה לאוכל מוצק.

בין גיל 6-7 חודשים מופיעה שוב קפיצת גדילה, ולעיתים קרובות תינוקך חוזר להתעורר בלילה להאכלה. בשלב זה תינוקך כבר החל את החשיפה למזון מוצק בהדרגה, עד להחלפת ההנקה או הפורמולה, ונראה שמוצקים אלו אינם עוזרים לתינוקך לישון בלילה.
במציאות, במשך קפיצות גדילה, תינוקך עלול להתעורר שוב במהלך הלילה ליותר האכלות ללא קשר לאכילת מוצקים, וזה נורמלי מאוד.

אנשים מסביבי אומרים לי שהתינוק שלי מוכן, האם כדאי לי?

את כאימא שלו תלמדי את הסימנים ותוכלי לזהות האם הוא מוכן, רק בגלל שהתינוק של אימא אחרת אולי התחיל את שלב הטעימות בגיל 4 חודשים לא אומר שגם תינוקך מוכן לכך.
אל תמהרי לתת מוצקים ואל תרגישי שאת "אימא רעה". אם את מרגישה שתינוקך לא מוכן בגיל 4 חודשים, אז גם בגיל 6 חודשים אפשר להתחיל את תהליך הטעימות הראשונות. לכל תינוק יש קצב משלו וזה הכלל הכי חשוב.

חשוב לדעת, הופעתם של סימנים חיצוניים למוכנות לשלב הטעימות, לא בהכרח מעידה שמערכת העיכול של תינוקך בוגרת ומוכנה. מומלץ להיוועץ עם רופא הילדים שלך אשר יודע את ההיסטוריה הרפואית של תינוקך. אפילו אם הרופא ממליץ על מתן טעימות ואת לא מרגישה שתינוקך מוכן, את עדין יכולה לדחות את השלב עד שתרגישי שתינוקך מוכן.

היי קשובה לעצמך- לעיתים אנו כאמהות, עלולות לתת לפחדים שלנו להפריע לשיקול דעתנו, ולכן חשוב שגם נשאל את עצמנו בתוך התהליך האם זו אני שלא מוכנה למעבר או תינוקי?
סמכי על חושייך, את מכירה את תינוקך הכי טוב מכולן, ולכי בעקבות הסימנים.

הסבא והסבתא מסביבי עומדים על כך שהתינוק שלי צריך "אוכל אמיתי"

חלק מההורים עלולים להתפתות לתת לקרובי משפחה, סבתות ואפילו אימהות שלהם, שאומרים "לתת לתינוק אוכל אמיתי, הוא גווע מרעב", או "ההנקה לא מספיקה לתינוק, הוא צריך אוכל אמיתי".

זכרי, כי "אוכל אמיתי" הוא בדיוק כמו חלב אם ו/או פורמולה, אשר מכילים את כל החומרים המזינים החשובים בשביל התפתחות תקינה של תינוקך. חלב אם במיוחד, ו/או פורמולה, מספקים את כל הצרכים התזונתיים של תינוקך עד לגיל שנה. למעשה, מתן מוצקים מוקדם מדי עלולה לפגוע בתזונה החשובה של תינוקך שהוא צריך לקבל מחלב או ו/או פורמולה.

התחלת שלב טעימות וראית שתינוקך איננו מעוניין

לעיתים גם כשאנחנו חושבות שתינוקנו מוכן, הוא לא תמיד ישתף עמך פעולה. בהתחלה מתן הטעימות חדש להם והם לא מבינים מה עליהם לעשות עם המזון שבפה.
כמה שזה ישמע לך מוזר, דברי איתו והסבירי לו שעליו לבלוע את האוכל ובמקביל תדגימי לו את פעולת פתיחת הפה ופעולת הלעיסה. תתפלאי, שתינוקך קולט הכל, ועם הזמן הוא ידע בדיוק מה צריך לעשות.
באם תינוקך לא משתף פעולה, זה בסדר וטבעי. יכול להיות שהוא עדין לא ממש בשל להתחיל. תחכי כמה ימים ואפילו שבוע, ותנסי שוב.


החוויה צריכה להיות חיובית ונעימה, אין צורך לדחוף בכוח. אל תהפכי את האוכל לנושא בעייתי, היות וזה מה שיקרה בסוף.

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *