הנחיות משרד הבריאות

מה הרעיון שעומד מאחורי טעימות ראשונות?

ארגון הבריאות העולמי וגם ארגוני ההנקה השונים, ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל 6 חודשים, והחל מגיל זה ניתן להתחיל להוסיף לתפריט היומי גם מזון מוצק. הארגונים השונים מדגישים במיוחד את חשיבות ההנקה הבלעדית במהלך התקופה הזו, בעקבות מחקרים שהראו שההנקה מצילת חיים במקרים רבים.

הנקה בלעדית מוגדרת כצריכה של חלב אם ללא תוספת מכל סוג (לא מים, לא מיץ, לא חלב פרה, ולא מזון מוצק), חוץ ממתן ויטמין D3 מגיל לידה עד גיל שנה, ומתן ברזל מגיל 4 חודשים עד גיל שנה וחצי.
מחקרים נוספים הראו כי מערכת העיכול של התינוק לא תמיד בשלה על מנת לעכל כראוי מזונות מוצקים עד סביב גיל 6-8 חודשים.
לעומת זאת, ישנם מחקרים שמראים שחשיפה בגיל צעיר עוזרת להקטין את האלרגיות לסוגי המזון השונים.

קיים קונפליקט בין המחקרים השונים והדעות השונות, ולא ממליצים להתחיל לתת טעימות החל מגיל 4 חודשים. נכון, ההנחיה היא להתחיל טעימות בגיל 4 חודשים, אבל חשוב לא להגדיל את המנה בכל פעם,  כך שזה לא יבוא על חשבון ההנקה או הפורמולה, וזו לא המטרה היות והתינוק בשלב הזה עדין זקוק להנקה ולפורמולה ולערכים התזונתיים שהם מכילים, בהנקה הגוף מייצר עבור תינוקך את הדרוש לו, ופורמולה מהווה סוג של "תחליף".

בסביבות גיל 6 חודשים הדרישות התזונתיות של תינוקך משתנות, בהנקה הגוף מייצר את הדרוש לתינוקך, בפורמולה בשלב 2 יש שינויים בערכים התזונתיים, ומשלב זה אפשר להתחיל לתת מזון מוצק, כך שהמעבר למזון מוצק צריך להיות בהדרגה, ראשית נתחיל בטעימות, נחשוף את התינוק לכמויות קטנות, אשר יגדלו בהדרגה, עד להגעה לכמות המתאימה לארוחה.

באם התחלת את שלב הטעימות מגיל 4 חודשים, זה גם בסדר, אין מניעה מוחלטת, רק חשוב לתת רק טעימות בכמות מזערית עד גיל 6 חודשים ולהשלים לאחר מכן הנקה או פורמולה.

ההנחיה כיום היא לחשוף לכל סוגי המזון, חוץ מדבש וחלב ניגר. כמובן, אם אינך מרגישה בנוח עם מתן מזון מסויים, אז תחכי, זה בסדר גמור.

לקריאה נוספת להסבר של משרד הבריאות:

 http://www.health.gov.il/hozer/bz25_2012.pdf

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *