כמה תינוקך צריך לאכול?

תינוקך יודע בדיוק כמה עליו לאכול", את בטח תוהה על ההצהרה הנ"ל? אין צורך, זה נכון. לתינוקך יש מנגנון שובע אשר יודע לאותת לו מתי הוא שבע. מנגנון השובע של תינוקך עובד בצורה מצוינת, כאמהות אנחנו מאוד חוששות שהתינוק שלנו לא אוכל מספיק, אל תחששי, בגיל 6 חודשים את כבר מכירה אותו, ותדעי לזהות האם המנה הספיקה לו. בתחילת הדרך זה פשוט ניסוי וטעייה, עד שמגיעים לכמות המתאימה.

כמות המזון שתינוקך אמור לאכול בגיל 4 חודשים

  1. בשלבים הראשונים של הטעימות, במיוחד באם בחרת לתת טעימות בגיל 4 חודשים, הכמות הרצויה היא עד 3 כפיות בכמות מזערית ואפשר לתת פעמים ביום, בוקר ואחר הצהריים המוקדמים.
    בין גיל 4-6 חודשים לא מעלים את כמות הטעימות הניתנת לתינוקך. הערכים התזונתיים בחלב אם או פורמולה חשובים מאוד ואוכל מוצק לא בא להחליף אותם בשלב זה.
    תינוקך יאכל בערך 1/2 מהכמות הכפיות שהצעת לו, וזה בסדר, הרי זה רק בשביל הטעימה. אל תצפי שתינוקך יסיים את ה"ארוחה", זו חוויה חדשה לתינוקך.
    בניסיונות הראשונים יכול להיות שתינוקך ידחוף את המזון מפיו, זה נורמלי, אבל זה גם עלול להצביע על כך שתינוקך עדין לא מוכן לטעימות. תמשיכי לנסות לתת לו טעימות במשך היומיים הקרובים, ואם את רואה שתינוקך ממשיך לדחוף את האוכל החוצה, תעשי הפסקה של כמה ימים עם נושא הטעימות. רק את מכירה את תינוקך ויודעת האם הוא באמת מוכן לשלב הטעימות.

    חשוב: הבטן של תינוקך היא בגודל של האגרוף שלו, זכרי זאת כאשר את מאכילה אותו, כמות קטנה של אוכל יכולה להיות עבורו "ארוחה".

כמות המזון שתינוקך אמור לאכול בגיל 6 חודשים

באם התחלת לתת טעימות מגיל 6 חודשים, תינוקך יכול להתחיל עם טעימות בכמות של עד 3 כפיות וגם אפשר לתת פעמים ביום, בוקר ואחר הצהריים המוקדמים.

בהמשך הדרך תינוקך לאט לאט יעלה את כמות המזון המוצק היבוא על חשבון ההנקה או הפורמולה. תינוקך יודע בדיוק כמה הוא אמור לאכול, ולכן תהיי קשובה אליו.
אין קו מנחה שחקוק באבן או תרשים של בדיוק כמה צנצנות של מזון לתינוקות או כמה בקבוקי 60 מ"ל של פורמולה תינוקך צריך לאכול. הרי כל תינוק הוא שונה.
תינוקך יאכל וישתה את הכמות המדויקת שהוא צריך, כמו בהנקה או בפורמולה.

לדוגמה: את עשויה לתהות איך זה שתינוק של חברתך בן ה-7 חודשים אוכל קערה שלמה של מזון (בערך 8-9 גרם) ביום אחד, ואילו תינוקך בן ה-7 חודשים בקושי מצליח לאכול 5-6 כפיות של מזון בכל יום. כנ"ל גם לגבי ההנקה, ישנם תינוקות שיונקים כל שעתיים בזמן שתינוקות אחרים יונקים כל 3-4 שעות. לכל תינוק יש את הצרכים שלו ועל סמך צרכים אלו את נותנת לו מענה.

האם אכילת אוכל מוצק ישפיע על אכילת מגוון של מאכלים?

אל תשכחי שתינוקך הוא בן אדם קטן, וכמו כולנו, יש לו את התיאבון שלו. זה יכול להשפיע על כמות המזונות שתינוקך יאכל. כמו אצלנו המבוגרים, ישנם תינוקות שיאכלו יותר מאחרים בגלל שיש להם תיאבון בריא. 

להלן כמה נקודות מפתח שיש לזכור בעת האכלת תינוקך:

  • תינוק שהתחיל את שלב הטעימות בגיל 4 חודשים, יאכל ככל הנראה יותר מגוון של אוכל מאשר תינוק שהתחיל את שלב הטעימות בגיל 6 חודשים.
  • זה רק נראה למראית עין שתינוק שאוכל מזונות רכים חתוכים לקוביות מזון אוכל פחות מתינוק שאוכל מחית בכפית, למעשה הם אוכלים את אותה הכמות.
  • תינוק שחולה או שבוקעות לו שיניים לרוב יאכל פחות ממה שהיה אופייני לו, וכאשר ירגיש יותר טוב יחזור גם התיאבון האופייני לו.
  • באם תינוקך עסוק בחקירת צעצוע חדש או ספר, המעבר הפתאומי לכיסא אוכל יכול להעליב אותו ולגרום לו לחוסר היענות לאוכל המוצע.

 זה טבעי שתינוקך גם יושפע ממצב רוח, ששינויים באקלים, בדיוק כמונו. תינוקך עשוי לאכול יפה במשך תקופה, ואז פתאום הוא בקושי יאכל. בתקופות של קפיצות גדילה הוא יגדיל את הכמות, ולקראת סוף הקפיצה הוא יחזור לאכול את המנה הקבועה שלו.

אז איך אני יכולה לדעת האם התינוק שלי אכל מספיק?

בטח כבר שמעת את המשפט "התינוק שלך לעולם לא ירעיב את עצמו", רוב התינוקות הבריאים יאכלו את כמות המזון הנכונה שהם זקוקים לה.
אנחנו צריכות להתנגד לדחף של להציע "רק עוד ביס אחד יותר", כאשר תינוקך מציין שהוא סיים.
את לא רוצה לעקוף את יכולת הפיתוח של תינוקך לווסת בעצמו את מנגנון השובע כאשר את ממשיכה להאכיל את תינוקך. חשוב לשים לב לרמזים של תינוקך ולדפוסי האכילה שלו, היות וכמו שציינו הם יכולים להשתנות מדי יום, שמושפעים מהמתרחש סביבו.

בניה נכונה של תפריט יומי, יסייעו להבטיח שתינוקך אוכל את המזון המזין ביותר עבורו.

דוגמה להאכלת לוח זמנים של מזון מוצק

1 גרם שווה כ- 2 כפיות

  • 4-6 חודשים: שלב טעימות, עד 3 כפיות בכמות מזערית, פעם עד פעמיים ביום, חשוב המשך הנקה מלאה או פורמולה.
  • 6-8 חודשים: חלב אם ו/או פורמולה עדין מאוד חשובים, בגיל ושלב זה. בשלב זה יהיו תינוקות אשר יגדילו את כמות המזון ולאכול עד 8 גרם של מזון מוצק, כ"ארוחה" אחת או שתי "ארוחות". לתינוקות אשר רק התחילו את שלב הטעימות בגיל 6 חודשים, הכמות הרצויה היא עד 3 כפיות, פעמיים ביום, חשוב המשך הנקה מלאה או פורמולה.
  • 8 חודשים ומעלה: בשלב זה תינוקך כבר יכול לאכול 3 "ארוחות", שכוללת: דגנים, פירות, ירקות, בשר או חלבון ממקור אחר כגון ביצים.

שוב, שימי לב לרמזים ולדפוסי האכילה של תינוקך, אשר יכולים להשתנות מדי יום, ויכולים להיות מושפעים ממתרחש סביבו. התינוק שלך יאכל בדיוק את הכמות הנכונה עבורו.

הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לך בזמן האכלה לעקוב אחר רמזים מתינוקך

סימנים לכך שתינוקך אולי עדין רעב:

  • נשען לכף
  • פותח את הפה
  • תופס את האוכל ומנסה לשים אותו בפה

סימנים לכך שתינוקך עשוי להיות שבע:

  • סגירה של הפה כאשר הכפית מתקרבת
  • יורק את האוכל שנמצא לו בפה
  • מפנה את הראש הצידה כאשר הכפית מתקרבת
  • תינוקך איננו נינוח כמו בתחילת ההאכלה או בוכה.
  • תינוק שאוכל טוב צריך לייצר חיתולים רטובים באופן קבוע, פעילות מעיים תקינה תייצר בערך 2 חיתולים עם צואה ביום ואפילו יותר.

כדי להיות רגועה ולהבטיח שתינוקך מתפתח טוב. מומלץ בתחילת הדרך של המעבר לאוכל מוצק, ללכת לטיפת חלב להישקל ולראות שתינוקך עולה יפה במשקל, ואין מגמת ירידה.

אם את חוששת לגבי מתן מצוק מוצק מכל סוג שהוא, תמיד זה טוב להתייעץ עם רופא הילדים שלך בנושא. רופא הילדים שלך צריך להיות מסוגל לסייע לך באימות שגרת ההאכלה של תינוקך וגם לסייע להפיג את חששותיך.

 

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *